Technology Integration in Curriculum Management: Digital Literacy Strategy in Basic Education in Indonesia
DOI:
https://doi.org/10.30595/pssh.v24i.1635Keywords:
Technology Integration, Curriculum Management, Digital LiteracyAbstract
The importance of adaptation in the digital age is driving educational institutions to integrate technology for the relevance of the learning process. This directly affects curriculum management, where technology improves efficiency and quality. However, its implementation in Indonesia is still constrained by access gaps and low digital literacy of teachers and students. A holistic strategy that includes continuous training and multi-stakeholder collaboration is needed to optimize the potential of technology integration, improve education quality and prepare learners for global challenges.
References
A.Ulfah Tenripada, et,al. (2025). Membangun Literasi Digital Pada Sekolah Dasar Program Edukasi Teknologi Informasi. ABDIFORMATIKA: Jurnal Pengabdian Masyarakat Informatika, 5(1).
Akbar Iskandar, et,al. (2023). Peran Teknologi Dalam Dunia Pendidikan . Makassar: Cendekiawan Inovasi Digital Indonesia .
Arima, M., et,al. (2022). Pengaruh Literasi Digital Terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar Kota Makassar. Pendas Mahakam : Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 6(2).
Claudia Wang, et,al. (2023). Peran Teknologi Dalam Transformasi Pendidikan Di Indonesia. Oliver Wyman.
Devi Widiyantti, Dinda Fadila, Nita Pratiwi, & Ichsan Fauzi Rachman. (2024). Peran Literasi Digital Pada Siswa Sekolah Dasar Untuk Pencapaian Sustainable Development Goals (SDGs) 2030. Morfologi: Jurnal Ilmu Pendidikan, Bahasa, Sastra Dan Budaya, 2(3), 142–155. https://doi.org/10.61132/morfologi.v2i3.626
Dewi, D. A., et,al. (2021). Menumbuhkan Karakter Siswa melalui Pemanfaatan Literasi Digital. Jurnal Basicedu, 5(6).
Fidya Arie P., et,al. (2022). Manajemen Kurikulum Pendidikan Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi. Eduprof : Islamic Education Journal, 4(1).
Ganjar Winata M., et,al. (2024). Literasi Digital Dalam Pendidikan Integrasi Dan Inovasi. Purbalingga: Penerbit Cv. Eureka Media Aksara.
Handoyo, T., et,al. (2025). Integrasi Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Pembelajaran Kelas V Sekolah Dasar.
Hesti, et,al. (2024). Integrasi Teknologi Dalam Manajemen Pendidikan: Peluang Dan Tantangan. Al-Gafari : Jurnal Manajemen dan Pendidikan, 2(3).
Judijanto, L., & Mansur, A. (2025). Integrasi Teknologi dan Sektor Pendidikan?: Tantangan dan Peluang dalam Perspektif Multisektoral, 11, 47–57.
Judijanto, L., & Mata, R. (2025). Transformasi Digital di Dunia Pendidikan?: Integrasi Teknologi dalam Kurikulum Sekolah, 11, 37–46.
Listiyani Siti R., et,al. (2024). Manajemen Strategis Kurikulum di Era Digital: Systematic Literature Review. Didaktika: Jurnal Kependidikan, 13(01).
Muh Ibnu Sholeh, & Nur Efendi. (2023). Integrasi Teknologi Dalam Manajemen Pendidikan Islam. Jurnal Tinta: Jurnal Ilmu Keguruan Dan Pendidikan, 5(2 SE-Articles), 104–126. Retrieved from https://ejournal.alqolam.ac.id/index.php/jurnaltinta/article/view/1049
Naila, I., Ridlwan, M., & Haq, M. A. (2021). Literasi Digital bagi Guru dan Siswa Sekolah Dasar: Analisis Konten dalam Pembelajaran. Jurnal Review Pendidikan Dasar?: Jurnal Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 7(2), 166–122. https://doi.org/10.26740/jrpd.v7n2.p166-122
Nugraha, D. (2022). Literasi Digital dan Pembelajaran Sastra Berpaut Literasi Digital di Tingkat Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(6).
R. Nuhayati, et,al. (2025). Manajemen Kurikulum Pendidikan Dasar di Era Digital. JURNAL Pendidikan dasar dan Keguruan, 10(1).
Rena Sulistiyowati, et,al. (2023). Penerapan Literasi Digital Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Smp Negeri 13 Di Kota Malang. Vicratina: Jurnal Pendidikan Islam, 8(3).
Reni, et,al. (2025). Peran Guru dalam Mengintegarsi Teknlogi pada Kurikulum Merdeka. JURNAL: Pendidikan Dasar dan Keguruan, 10(1).
Rizki Ananda, et,al. (2025). Tantangan Pendidikan Dasar Di Masa Depan : Integrasi Teknologi, Kurikulum Adaptif, Dan Peran Guru Dalam Era Global. Pendas : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(2).
Romlah, L. S., Wahid, L., & Purnama, R. (2024). Manajemen Strategis Kurikulum di Era Digital?: Systematic Literature Review, 13(001), 1057–1072.
Rukhmana, T. (2021). Jurnal Edu Research Indonesian Institute For Corporate Learning And Studies (IICLS) Page 25. Jurnal Edu Research?: Indonesian Institute For Corporate Learning And Studies (IICLS), 2(2), 28–33.
Solih, M. J., Julianto, I. R. (2025). Mengeksplorasi Literasi Digital pada Pembelajaran di Sekolah Dasar, 3(1).
Turnip, R. S. (2023). Peningkatan Literasi Digital Di Kalangan Pelajar: Pengenalan Dan Praktik Penggunaan Teknologi Pendidikan Abstrak. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 6(4), 2302–2310.
Zebua, F. R. S. (2023). Analisis Tantangan dan Peluang Guru di Era Digital. Jurnal Informatika dan Teknologi Pendidikan. 3(1).
Zuhri, S., et,al. (2024). Literasi digital dan kecakapan abad ke-21?: analisis komprehensif dari literatur terkini, 5(2), 149–155.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Proceedings Series on Social Sciences & Humanities

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.