Aplikasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam dalam Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila

Authors

  • Umni Afifah Universitas Muhammadiyah Purwokerto

DOI:

https://doi.org/10.30595/pssh.v11i.757

Keywords:

Islamic Religious Education, Pancasila Student Profile, Strengthening Project

Abstract

The Pancasila Student Profile Strengthening Project is a program in the independent curriculum as an effort to improve the quality of education through character education. In accordance with the implementation of the this project, there are links to subjects, one of which is Islamic Religious Education. Islamic Religious Education as one of the important subjects and has a large role in the implementation of this project because one of the competencies of this project is faith, piety to God Almighty, and noble character, this is closely related to the subject of Islamic Religious Education. So that this paper will discuss in depth the application of Islamic Religious Education learning in the Pancasila Student Profile Strengthening Project. This research is a field research with data collection techniques being observation and interviews. The analysis of the data of this study is presented descriptively from the data that has been collected. The results of this study show that the application of Islamic Religious Education learning in the Pancasila Student Profile Strengthening Project is not only in the dimensions of faith, piety to God Almighty, and has a noble character but contains all six dimensions of the Pancasila profile. This is because this project can be achieved optimally because it is preceded by the learning process of Islamic Religious Education which is carried out systematically and interactively.

References

Abubakar. (2013). Pelaksanaan Pendidikan Agama pada Sekolah Negeri Parepare. Jurnal Al-Qalam, 313–325.

Afifah, U., & Sulaeman, A. (2022). Implementasi Pembelajaran Sejarah Kebudayaan Islam Menggunakan Question Card. Alhamra Jurnal Studi Islam.

Ali, M. (2021). Aplikasi Pengembangan Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan dan Bahan Ajar dalam Pendidikan Agama Islam. PT Raja Grafindo Persada.

Badan Pengembangan Bahasa dan Perbukuan, K. dan K. R. I. (n.d.). Kamus Besar Bahasa Indonesia Edisi Kelima. Budiyanto, M., & Kurniawan, S. (2017). Strategi dan Metode Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.

Hasnunidah, N. (2017). Metodologi Penelitian Pendidikan. Media Akademi.

Irawati, D., Iqbal, A. M., Hasanah, A., & Arifin, B. S. (2022). Profil Pelajar Pancasila Sebagai Upaya Mewujudkan Karakter Bangsa. Edumaspul: Jurnal Pendidikan.

Marisa, M. (2021). Inovasi Kurikulum “Merdeka Belajar” di Era Society 5.0. Santhet: (Jurnal Sejarah, Pendidiikan Dan Humaniora). https://doi.org/ISSN

Mery, M., Martono, M., Halidjah, S., & Hartoyo, A. (2022). Sinergi Peserta Didik dalam Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila. Jurnal Basicedu.

Permana, S. A. (2017). Filafat Pendidikan; Pengantar Filsafat Pendidikan IPS Kontemporer. Cognitora.

Priantini, D. A. M. M. O., Suarni, N. K., & Adnyana, I. K. S. (2022). Analisis Kurikulum Merdeka Dan Platform Merdeka Belajar untuk Mewujudkan Pendidikan Yang Berkualitas. Jurnal Penjaminan Mutu. https://doi.org/1386

Rachmawati, N., Marini, A., Nafiah, M., & Nurasiah, I. (2022). Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila dalam Impelementasi Kurikulum Prototipe di Sekolah Penggerak Jenjang Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu.

Restu Rahayu, Rita Rosita, Yayu Sri Rahayuningsih, Herry Hernawan, P. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar di Sekolah Penggerak. Jurnal Basicedu.

Safitri, A., Wulandari, D., & Herlambang, Y. T. (2022). Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila: Sebuah Orientasi Baru Pendidikan dalam Meningkatkan Karakter Siswa Indonesia. Jurnal Basicedu, 7086. https://doi.org/3274

Suhardi. (2022). Analisis Penerapan Pendidikan Agama Islam dalam Demensi Profil Pancasila. Liaison Academia and Society.

Sulaeman, A., Darodjat, & Makhrus. (2020). Information and Communication Technology dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Islamadina.

Tafonao, T. (2018). Peran Media Pembelajaran dalam Meningkatkan Minat Belajar Mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2).

Tanujaya, B., & Mumu, J. (2016). Penelitian Tindakan Kelas. Media Akademi.

Wahyuni, S. (2016). Hukum Keluarga dan Dinamika Sosial?; Kajian Adat Masyarakat Samin, Maluku,, Kalimantan, dan Sasak. Calpulis.

Werang, B. R. (2015). Pendekatan Kuantitatif dalam Penelitian Sosial. Calpulis.

Wijayanti, P. S., Jamilah, F., Herawati, T. R., & Kusumaningrum, R. N. (2022). Penguatan Penyusunan Modul Projek Profil Pelajar Pancasila Pada Sekolah Penggerak Jenjang SMA. ABDIMAS NUSANTARA: Jurnal Pengabdian KEpada Masyarakat.

Wijayanti, S. H., & Budhayanti, C. I. S. (2019). Kunci Guru Profesional. Media Akademi.

Yuberti. (2014). Teori Pembelajaran dan Pengembangan Bahan Ajar dalam Pendidikan. Anugrah Utama Raharja ( AURA ).

Downloads

Published

2023-09-06

How to Cite

Afifah, U. (2023). Aplikasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam dalam Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila. Proceedings Series on Social Sciences & Humanities, 11, 15–23. https://doi.org/10.30595/pssh.v11i.757