Mass Media as Educational and Political Agent: A Literature Review on its Functions, Benefits, and Challenges in Education
DOI:
https://doi.org/10.30595/pssh.v24i.1638Keywords:
Education, Mass Media, Digital literacyAbstract
Mass media plays a strategic role in shaping the direction of educational development and democracy in the digital era. Not only as a conveyor of information, mass media also functions as an educational and political agent that influences the mindset, attitudes, and participation of the community, especially the younger generation. Through various platforms such as television, radio, newspapers, online media, and social media, mass media help shape academic culture, expand access to educational information, and increase political awareness among students. This research aims to examine the role, benefits and challenges of mass media in the context of education. The study is conducted through a literature review of various scientific sources that discuss media involvement in learning, character education, political information dissemination, and public opinion formation. The results show that mass media plays an important role in increasing digital literacy, interest in learning, creativity, and creativity.
References
Alamsyah. (2021). Model Komunikasi Jejaring Sosial dan Media Massa dalam Konteks Pesan Publik. DIALEKTIKA KOMUNIKA, 9(1), 12–27. https://doi.org/10.33592/dk.v9i1.1378
Amala, D. N., Setiawan, F., & Faradita, M. N. (2021). Analisis Pembelajaran Online Terhadap Keterampilan Sosial Siswa Sekolah Dasar Pada Masa Pandemic Covid-19. Jurnal IKA PGSD (Ikatan Alumni PGSD) UNARS, 9(1), 258. https://doi.org/10.36841/pgsdunars.v9i1.1036
Amaliya, N. D. (2025). Peran Komunikasi Dalam Pendidikan. Journal of Educational Technology, 1(1), 1–10. https://doi.org/10.33367/tribakti.v23i1.17
Amri, C., Jaelani, A., & Saputra, H. (2021). Peningkatan literasi digital peserta didik: Studi pembelajaran menggunakan e-learning (Increasing students’ digital literacy: Study of learning using e-learning). Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 6(3), 546–551.
Arijumiati, R., Istiningsih, S., & Setiawan, H. (2021). Analisis Penggunaan Media Pembelajaran oleh Guru pada Masa Pandemi di SDN 1 Lajut Lombok Tengah. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 6(4), 698–704. https://doi.org/10.29303/jipp.v6i4.320
Arpandi. (2023). Media Online dalam Meningkatkan Partisipasi Politik Masyarakat pada Pemilihan Umum ( Pemilu ). Jurnal Pendidikan, Ilmu Sosial Dan Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1), 843–855.
Astawa, I. P., Ritonga, A. R. F., Maharjan, K., & Nitin, M. (2025). New Media Strategies for Managing Digital Content in Educational Broadcasting. Journal of Social Ultilizing Technology, 3(1).
Bujuri, D. A., Sari, M., Handayani, T., & Saputra, A. D. (2023). Penggunaan media sosial dalam pembelajaran: analisis dampak penggunaan media Tiktok terhadap motivasi belajar siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 10(2), 112. https://doi.org/10.30659/pendas.10.2.112-127
Chairunisa, P., Putri Barbara, D., Anjelina Saragih, O., & Ivanna, J. (2024). Peran Media Sosial dalam Meningkatkan Partisipasi Politik Masyarakat di Desa Candirejo Kecamatan Biru-Biru Kabupaten Deli Serdang. Journal on Education, 06(04), 20592–20598.
CN, M. M., & Siregar, M. (2024). Peran Media Massa dalam Kebijakan Publik. Jurnal Ilmu Sosial Dan Ilmu Politik, 4(2), 133–140.
Ediana, D., Andriani, N., Ilmi, A. R. M., & Zulfikhar, R. (2023). Pembelajaran Berbasis Proyek Melalui Aplikasi Dan Platform Web: Kajian Literatur Terhadap Pengembangan Keterampilan Holistik Siswa. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran, 6(3), 860–866. https://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/jrpp/article/view/19498
Habibah, F. N., Setiadi, D., Bahri, S., & Jamaluddin. (2022). Pengaruh Model Problem Based Learning berbasis Blended Learning terhadap Keterampilan Berpikir Kritis Peserta Didik Kelas XI di SMAN 2 Mataram. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 7(2b), 686–692. https://doi.org/10.29303/jipp.v7i2b.603
Hartanto, Marlina, L., & Wiyono, K. (2021). Pengembangan E-Schoology Materi Getaran dan Gelombang untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Ilmiah Pendidikan Fisika, 5(2), 214–227. https://doi.org/10.20527/jipf.v5i2.3759
Ibrahim, I., & Samsiah. (2022). Fungsi Media Massa Bagi Masyarakat Di Desa Moibaken (Studi Fungsi Dan Media Massa Di Masyarakat Desa Moibaken). Kopi Susu: Jurnal Komunikasi, Politik & Sosiologi, 4(1), 38–49.
Ikhsan, M. (2024). Peran Media Masa Dalam Pembentukan Karakter. Jurnal Kependidikan, 8(2), 108–119. file:///C:/Users/ASUS/Downloads/1097-Article Text-3401-1-10-20230117.pdf
Miftah, M. (2013). Fungsi dan Media Pembelajaran sebagai Upaya Peningkatan Kemampuan Belajar Siswa. Jurnal Kwangsan, 1(2), 95–105.
Pratiwi, I. (2021). Analisis Pengunaan Media Animasi Untuk Meningkatkan Keterampilan Berpikir Kritis Siswa. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Sultan Agung, 3, 139–154.
Rohmah, B., & Aziz, T. (2024). Perkembangan bahasa anak usia dini di era digital: dampak media youtube, peran pengasuhan, dan perubahan sosial. Jurnal Warna: Pendidikan Dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 9(2), 213–229. https://doi.org/10.24903/jw.v9i2.1796
Sudiarta, I. W., Diputra, G. N. O., Nayun, I. W., & Sutanaya, I. B. A. (2021). Efektivitas Pembelajaran Matematika Secara Daring Di Masa Pandemi Covid -19 Terhadap Kemampuan Berfikir Kritis Siswa. Suluh Pendidikan, 19(1), 29–44.
Triana, M. (2022). Media Massa dan Public Sphere. Jurnal Scientia, 4.
Wardani, N. W., Kusumaningsih, W., & Kusniati, S. (2024). Analisis Penggunaan Media Pembelajaran terhadap Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Inovasi, Evaluasi Dan Pengembangan Pembelajaran (JIEPP), 4(1), 134–140. https://doi.org/10.54371/jiepp.v4i1.389
Yuniarti, A., Titin, T., Safarini, F., Rahmadia, I., & Putri, S. (2023). Media Konvensional Dan Media Digital Dalam Pembelajaran. JUTECH?: Journal Education and Technology, 4(2), 84–95. https://doi.org/10.31932/jutech.v4i2.2920
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Proceedings Series on Social Sciences & Humanities

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.