Penerapan Sanksi untuk Meningkatkan Karakter Sportivitas dan Kerjasama pada Pembelajaran Sepakbola

Authors

  • Enang Kuncoro Universitas PGRI Yogyakarta
  • Victor Novianto Universitas PGRI Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.30595/pssh.v3i.317

Keywords:

Punishment, Character Sportmanship, Character Cooperation

Abstract

This research was motivated by the lack of observational journals on the assessment of sportsmanship and cooperation in the football material of class IX-G students of SMP Negeri 4 Purworejo. The aims of this study are: (1) To improve the character of sportsmanship in class IX-G students of SMP Negeri 4 Purworejo, (2) To improve the character of cooperation in class IX-G students of SMP Negeri 4. This research was conducted at SMP Negeri 4 Purworejo with 32 students as research subjects. The object of this research is the character of sportsmanship and cooperation through the provision of sanctions on football material. The instruments used in this study were sportsmanship questionnaires and cooperation questionnaires. The results showed that efforts to improve the character of sportsmanship and cooperation through the provision of sanctions in the form of (1) verbal reprimand, (2) light physical punishment. Through the provision of sanctions when learning soccer material, especially to improve the character of sportsmanship and cooperation, this can be seen after research when playing simple football the sporty character has reached 100% while the cooperative character has reached 90%, so that the provision of sanctions can improve the character of sportsmanship and cooperation.

References

Kemendikbud. (2018). Permendikbud Nomor 37 Tahun 2018 Tentang Perubahan Atas Peraturan menteri Pendidikan dan Kebudayaan Nomor 24 Tahun 2016 Tantang Kompetensi Inti dan Kompetensi Dasar Pelajaran Pada Kurikulum 2013 pada pendidikan Dasar dan Menengah Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional Direktorat Jenderal Manajemen Pendidikan Dasar dan menengah

Novianto, Victor. (2011). Model Teltars sebagai Inovasi Pembelajaran Nilai di Indonesia. Vol. IX No. 2 Agustus 2011. Diunduh tanggal 20 Februari 2022 pukul 20.16 WIB.

Purwanto, M. Ngalim. 2006. Ilmu Pendidikan Teoritis dan Praktis. Bandung: Remaja Rosdakarya.

O. A. K. Jayusman, Iyus and Shavab, “Studi Deskriptif Kuantitatif Tentang Aktivitas Belajar Mahasiswa Dengan Menggunakan Media Pembelajaran Edmodo Dalam Pembelajaran Sejarah,” J. Artefak, vol. 7, no. 1, pp. 13–20, 2020.

Djaali. 2008. Skala Likert. Jakarta: Pustaka Utama

Alisuf, Sabri M.2000.Psikologi Pendidikan. Jakarta: Pedoman Ilmu Jaya

Gaza, Mamiq 2012 .Bijak Menghukum Siswa, Jogjakarta, Ar-Ruzz Media

Toho Cholik Muthohir. (2009). Fairplay sarana pendidikan karakater SD. Jakarta: DepartemenPendidikan Nasional Direktorat Jenderal Manajemen Pendidikan Dasar danmenengah.

Rukiyati, Nani Sutarini dan Priyoyuwono. 2014. Penanaman Nilai Tanggung Jawab dan Kerja Sama Terintegrasi dalam Perkuliahan Ilmu Pendidikan. Jurnal Pendidikan, IV(2)

Yudha M. Saputra & Rudyanto. 2005. Pembelajaran Kooperatif Untuk Meningkatkan Keterampilan Anak. Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi Direktorat Pembinaan Pendidikan Tenaga Kependidikan dan Ketenagaan Perguruan Tinggi.

Downloads

Published

2022-06-01

How to Cite

Kuncoro, E., & Novianto, V. (2022). Penerapan Sanksi untuk Meningkatkan Karakter Sportivitas dan Kerjasama pada Pembelajaran Sepakbola. Proceedings Series on Social Sciences & Humanities, 3, 491–495. https://doi.org/10.30595/pssh.v3i.317

Issue

Section

Pengembangan Model Pembelajaran IPS Kreatif

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>