The Analysis of the Juvenile Delinquency Trigger Factors and the Handling Efforts
DOI:
https://doi.org/10.30595/pssh.v12i.810Keywords:
Juvenile Delinquency, Trigger Factors,, Handling EffortsAbstract
Transitional period development emerges significant changes in psychological aspects. These changes often lead to values and norms conflict. Juvenile delinquency is caused by unresolved conflicts in childhood during the transitional period. This study aims to: 1) determine the factors that trigger juvenile delinquency; 2) discover juvenile delinquency solution, 3) find out the inhibiting factors for tackling juvenile delinquency. This research uses literature analysis with the data from related literature as analytical material. Data analysis uses descriptive qualitative and exploratory analysis. The results showed, 1) there are internal and external trigger factors for juvenile delinquency; 2) Efforts to overcome the occurrence of juvenile delinquency are through parenting and attention to adolescents, including psycho-education; 3) Inhibiting factors in efforts to overcome juvenile delinquency such as negative peer influence, uncontrolled use of social media, lack of parental attention, and permissive attitude. This research provides information about the juvenile delinquency cause and prevention.
References
A. Mappiare, Psikologi remaja. Usaha Nasional, 1982.
S. Lastri, E. Hayati, and A. Nursyifa, “Dampak kenakalan remaja untuk meningkatkan kesadaran dari bahaya kenakalan remaja bagi masa depan,” J. Loyal. Sos., vol. 2, no. 1, p. 17, 2020.
D. Sumara, S. Humaedi, and B. M. Santoso, “Kenakalan remaja dan penanganannya,” J. Penelit. PPM, vol. 4, no. 2, 2017.
A. O. Palupi, E. Purwanto, and D. I. Noviyani, “Pengaruh religuisitas terhadap kenakalan remaja,” Educ. Psychol. J., vol. 2, no. 1, p. 8, 2013.
D. Riswanto, “Peran konselor dalam mereduksi tingkat kenakalan remaja di kabupaten Pandeglang,” J. RAP (Riset Aktual Psikolog) UNP, vol. 10, no. 2, p. 176, 2019.
Trijaka, “Pendidikan karakter Pancasila untuk mengatasai kenakalan pada anak usia sekolah,” J. Pancasila, vol. 2, no. 2, 2021.
P. R. Fitri and Y. Oktaviani, “Faktor yang mempengaruhi perilaku kenakalan remaja pada siswa-siswi MAN 2 Model kota Pekanbaru tahun 2018,” JOMIS (Journal Oof Midwifery Sci., vol. 3, no. 2, p. 85, 2019.
Y. B. Salamor and A. M. Salamor, “Sosialisasi dampak kenakalan remaja bagi anak SMAN 10 Ambon,” Communnity Dev. J., vol. 3, no. 2, 2022.
S. S. H. Sunaryanti, “Hubungan pola asuh orang tua dengan kenakalan remaja di SMAN 8 Surakarta,” IJMS – Indones. J. Med. Sci., vol. 3, no. 2, p. 41, 2016.
H. Z. Muharram and A. G. Prathama, “Identifikasi faktor risiko kenakalan remaja pada komunitas kampung kota yang terdampak penggusuran,” J. Psychol., vol. 6, no. 1, 2022.
S. H. A. I. Laure, Y. Damayanti, J. M. Y. Benu, and L. P. Ruliati, “Kesejahteraan sekolah dan kenakalan remaja siswa sekolah menengah kejuruan,” J. Heal. Behav. Sci., vol. 2, no. 2, pp. 88–104, 2020.
B. L. Muawanah and P. Herlan, “Kematangan emosi, konsep diri dan kenakalan remaja,” J. Psikol., vol. 7, no. 1, p. 493, 2012.
A. Suhaira, N. Elfemi, and Y. Yatim, “Upaya pemerintah desa dalam menanggulangi kenakalan remaja di desa Seleman kecamatan Danau Kerinci kabupaten Kerinci,” JETISH J. Educ. Technol. Inf. Soc. Sci. Heal., vol. 1, no. 1, p. 46, 2022.
Z. Abidin, “Urgensi penanaman akhlak di tengah maraknya kasus kenakalan remaja,” Res. Dev. J. Educ., vol. 5, no. 2, pp. 51–65, 2019.
A. Z. Aini, D. Nurhani, and M. Trifiriani, “Pendidikan karakter dalam menanggulangi kenakalan remaja berdasarkan aspek knowledge feeling dan actiing,” Syntax Idea, vol. 3, no. 1, 2021.
Resdati and R. Hasanah, “Kenakalan remaja sebagai salah satu bentuk patologi sosial (penyakit masyarakat),” J. Cakrawala Ilm., vol. 1, no. 3, 2021.
F. Rulmuzu, “Kenakalan remaja dan penanganannya,” J. Ilmu Sos. dan Pendidik., vol. 5, no. 1, 2021.
M. Jasmisari and A. G. Herdiansah, “Kenakalan remaja di kalangan siswa sekolah menengah atas di Bandung: Studi pendahuluan,” J. Polit. Keamanan dan Hub. Int., 2022.
I. A. Maryuti and N. P. W. P. Sari, “Prediktor kenakalan remaja: Merokok, mendramatisir, dan berkelahi,” Jambura Nurs. J., vol. 4, no. 1, pp. 2654–2927, 2022.
Kamran, A. Mardatilla, N. Azizah, L. Ernawati, A. Fauzan, and F. Fahmi, “Kenakalan remaja dan upaya enanggulangannya di desa Senggigi, kecamatan Batulayar, kabupaten Lombok Barat Nusa Tenggara Barat,” RETORIKA J. Law, Soc. Humanit., vol. 1, no. 1, 2022.
F. Kamil, Muzakkir, and Y. Haskas, “Hubungan media sosial terhadap kenakalan remaja di usia sekolah menengah pertama,” J. Ilm. Mhs. Penelit. Keperawatan, vol. 1, no. 4, pp. 468–474, 2021.
D. Sartika, “Upaya penanggulangan kenakalan remaja (juvenile delinquency) di kota Padangsidimpuan,” Kalandra J. Pengabdi. Kpd. Masy., vol. 1, no. 1, pp. 33–38, 2022.
T. M. Hidayat, “An Analysis of Learning Strategies among Students with 500 TOEFL Score or Above,” UIN Ar- Rinay Banda Aceh, 2020.
F. Aprilia, “Hubungan antara kecerdasan interpersonal dengan kenakalan remaja pada siswa SMA N 1 Grobogan,” J. Soc. Ind. Psychol., vol. 2, no. 1, p. 60, 2013.
A. S. Rahmatullah, “Kenakalan remaja kaum santri dalam perspektif psikologi sosial,” J. Pemikir. Keislam., vol. 33, no. 2, 2022.
A. P. Agiviana and D. Indi, “Analisis pengaruh persepsi, sikap, pengetahuan dan tempat kerja terhadap perilaku keselamatan karyawan,” Diponegoro J. Manag., vol. 4, no. 3, p. 2, 2015.
A. Sobur, Psikologi umum. Pustaka Setia, 2011.
D. Wahyuni and R. Setiyani, “Pengaruh persepsi profesi guru, lingkungan keluarga, efikasi diri terhadap minat menjadi guru,” Econ. Educ. Anal. J., vol. 6, no. 3, p. 673, 2017.
N. F. Prahastuti and F. H. Santhoso, “Persepsi terhadap dukungan sosial ditinjau dari karakteristik remaja panti asuhan dengan remaja non panti asuhan,” J. Talent. Psikol., vol. 14, no. 1, 2021.
M. N. Ghufron and R. Risnawita, Teori-teori psikologi. Ar-Ruzz Media, 2010.
K. D. L. Prabadewi and P. N. Widiasavitri, “Hubungan konsep diri akademik dengan motivasi berprestasi pada remaja awal yang tinggal di panti asuhan di Denpasar,” J. Psikol. Udayana, vol. 1, no. 11, 2014.
Y. A. Saputro and R. Sugiarti, “Dukungan sosial teman sebaya dan konsep diri terhadap penyesuaian diri pada siswa SMA kelas X,” Philanthr. J. Psychol., vol. 5, no. 1, p. 66, 2021.
H. A. Bakhrudin, “Model konseling kelompok cognitive behavior untuk penanganan self-esteem siswa SMK,” J. Bimbing. dan Konseling Terap., vol. 1, no. 2, p. 88, 2017.
A. S. Nur and B. Massang, “Pengaruh pola asuh orang tua, konsep diri, dan motivasi berprestasi terhadap prestasi belajar matematika siswa kelas IX SMPN di kota Merauke,” Suska J. Math. Educ., vol. 5, no. 2, p. 95, 2016.
R. Niko, Taufik, and Ifdil, “Konsep diri dan kedisiplinan belajar,” J. Educ. J. Pendidik. Indones., vol. 3, no. 86, 2017.
N. A. Zakaria, “The effects of incusive education on the self-concept of students with special educational needs,” J. ICSAR, vol. 1, no. 1, p. 25, 2017.
T. R. Andriani and J. Kuncoro, “Hubungan antara konsep diri dan penyesuaian diri dengan resiliensi mahasiswa dalam menghadapi banjir dan rob di UNISSULA,” Sultan Agung Fundam. Res. J., vol. 1, no. 1, p. 72, 2020.
A. Bandura, Social foudations of thought and action a sosial cognitive theory. Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice Hall.Inc, 1986.
A. Wakhid, E. L. Wijayanti, and Liyanovitasari, “Hubungan efikasi diri dengan kualitas hidup pasien gagal ginjal kronik yang menjalani hemodialisis,” J. Holist. Nurs. Sci., vol. 5, no. 2, p. 58, 2018.
W. F. Ningsih and I. R. Hayati, “Dampak efikasi diri terhadap proses dan hasil belajar matematika,” J. Teach. Educ., vol. 1, no. 2, p. 27, 2020.
W. Utami, “Pengaruh kecenderungan neuroti dan self-efficacy terhadap psychological well-being,” J. An-Nafs, vol. 1, no. 2, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Proceedings Series on Social Sciences & Humanities
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.