Model Pembelajaran Numbered Heads Together Efektif Meningkatkan Hasil Belajar Muatan PPKn di Kelas VI Sekolah Dasar

Penulis

  • Widodo Widodo Universitas PGRI Yogyakarta
  • Tarto Tarto Universitas PGRI Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.30595/pssh.v3i.379

Kata Kunci:

Learning Outcomes, PPKn, NHT

Abstrak

This study aims to 1) Improve learning outcomes for Civics content through the application of the NHT learning model to class VI students of SD Kerdonmiri II Gunungkidul Regency in 2019/2020) Increase student activity in Civics learning through the application of the NHT learning model to class VI students of SD Kedoniri II II Gunungkidul Regency in 2019/2020. This research is a classroom action research (CAR) conducted at SD Negeri Kerdonmiri II with the research subjects being class VI students, totaling 17 students. Data was collected by means of observation, document analysis, and tests. Analysis of the data used is the percentage of test results. The research process was carried out in two cycles which included four stages, namely the planning stage, the implementation stage, the observation and interpretation stage, and the analysis and reflection stage. process and results. Improving the quality of the learning process is marked by increased student activity in learning activities. The increase in the success of learning to explain Indonesia's free and active foreign policy is marked by an increase in student achievement who can achieve the KKM score, in the pre-cycle students who reach the KKM score of 43%, in the first stage of the cycle it increases to 71%, and in the second cycle it becomes 88%.

Referensi

E. Setiawati, “Workshop Penyusunan Proposal Penelitian Tindakan Kelas Dan Artikel Ilmiah Pada Guru Bk Sma/Ma Di Kabupaten Bantul,” Dharma Bakti, vol. 1, no. 1, pp. 34–44, 2018.

N. Luh and P. Ekayani, “Pentingnya penggunaan media siswa,” Pentingnya Pengguna. Media Pembelajaran Untuk Meningkat. Prestasi Belajar Siswa, no. March, pp. 1–16, 2021.

T. Ernita and R. A. Fatimah, “Hubungan Cara Belajar Dengan Prestasi Belajar Siswa Dalam Mata Pelajaran Pkn Pada Siswa Kelas X Sma Negeri 1 Banjarmasin,” J. Pendidik. Kewarganegaraan, vol. 6, no. 1, pp. 971–979, 2016, [Online]. Available: http://ppjp.unlam.ac.id/journal/index.php/pkn/article/view/747.

D. A. Nurmala, L. E. Tripalupi, and N. Suharsono, “Pengaruh Motivasi Belajar Dan Aktivitas Belajar Terhadap Hasil Belajar Akuntansi,” J. Pendidik. Ekon., vol. 4, no. 1, pp. 86–95, 2014.

U. Rosyidah, “Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Jigsaw terhadap Hasil Belajar Matematika Siswa Kelas VIII SMP Negeri 6 Metro,” SAP (Susunan Artik. Pendidikan), vol. 1, no. 2, pp. 115–124, 2016, doi: 10.30998/sap.v1i2.1018.

K. T. Widodo and T. Sentono, “Penerapan Metode Pembelajaran Problem Based Learning (Pbl) Untuk Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Mata Pelajaran Sistem Pengapian Siswa Kelas Xi Smk Al-Madani Kepil Wonosobo Tahun Pelajaran 2016/2017,” Taman Vokasi, vol. 5, no. 1, p. 124, 2017, doi: 10.30738/jtvok.v5i1.1544.

R. Ricardo and R. I. Meilani, “Impak Minat dan Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Siswa,” J. Pendidik. Manaj. Perkantoran, vol. 2, no. 2, p. 79, 2017, doi: 10.17509/jpm.v2i2.8108.

N. K. Pratiwi, “Pengaruh Tingkat Pendidikan, Perhatian Orang Tua, Dan Minat Belajar Siswa Terhadap Prestasi Belajar Bahasa Indonesia Siswa Smk Kesehatan Di Kota Tangerang,” Pujangga, vol. 1, no. 2, p. 31, 2017, doi: 10.47313/pujangga.v1i2.320.

W. Bagja Sulfemi and D. Supriyadi, “Pengaruh Kemampuan Pedagogik Guru dengan Hasil Belajar IPS,” J. Ilm. Edutecno, vol. 18, no. 2, pp. 1–19, 2018, [Online]. Available: https://osf.io/preprints/inarxiv/8wcb9/.

B. Ardika, MUATAN PEMBELAJARAN PPKn KELAS IV SDN KABUPATEN MAGELANG Oleh Balla Ardika. 2019.

Y. Futriani and A. Mulyadiprana, “Pengaruh Model Pembelajaran NHT terhadap Hasil Belajar Siswa pada Materi Perjuangan Mealawan Penjajahan Jepang,” PEDADIDAKTIKA J. Ilm. Pendidik. Guru Sekol. Dasar, vol. 5, no. 2, pp. 129–140, 2018.

H. Kusumawati and M. Mawardi, “Perbedaan Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Nht Dan Stad Ditinjau Dari Hasil Belajar Siswa,” Sch. J. Pendidik. dan Kebud., vol. 6, no. 3, p. 251, 2016, doi: 10.24246/j.scholaria.2016.v6.i3.p251-263.

M. Firdaus, “Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Numbered Head Together (NHT) Ditinjau dari Aktivitas Belajar Siswa Kelas VIII SMP,” Form. J. Ilm. Pendidik. MIPA, vol. 6, no. 2, pp. 93–99, 2016, doi: 10.30998/formatif.v6i2.942.

Purwanto hieronymus, viktor Novianto, dan sriyanto (2019).Variabel -variabel esensial penelitian

pendidikan pembelajaran.Surakartajawatengah.UNS

Diterbitkan

2022-06-01

Cara Mengutip

Widodo, W., & Tarto, T. (2022). Model Pembelajaran Numbered Heads Together Efektif Meningkatkan Hasil Belajar Muatan PPKn di Kelas VI Sekolah Dasar. Proceedings Series on Social Sciences & Humanities, 3, 203–210. https://doi.org/10.30595/pssh.v3i.379

Artikel paling banyak dibaca berdasarkan penulis yang sama