The Influence of Participation in the Student Council (OSIS) on the Study Discipline of Students at SMA Negeri 1 Kroya for the Academic Year 2023/2024
DOI:
https://doi.org/10.30595/pssh.v18i.1260Keywords:
Student Council, Study Discipline, Participation, High School Students, Quantitative Research, Simple Linear RegressionAbstract
This study aims to determine the extent of the influence of participation in the Student Council (OSIS) on students' study discipline. The method used in this study is an explanatory method with a quantitative approach. The sample used was students of grade XI and XII of SMA Negeri 1 Kroya with a total of 87 students. The data collection technique used questionnaire, observation, and documentation. The data analysis technique used in this study was simple linear regression. Based on the results, the obtained t-value (7.224) was greater than the critical t-value (1.663), and the significance value was less than 0.05 (0.000 0.05), indicating a significant influence of OSIS participation on students' study discipline. The influence of OSIS participation on students' study discipline was 38%, meaning that OSIS participation accounted for 38% of the variation in study discipline, while the remaining 62% could be attributed to other factors or variables not examined in this study. This finding is supported by research results revealing that some students still do not fully adhere to rules or instructions correctly.
References
Alwi, S. (2017). Manajemen Sumber Daya Manusia, Strategi Keunggulan Kompetitif. Yogyakarta: Badan Penerbit Fakultas Ekonomi.
Aminullah, M., Ghani, M., & Hidayat, M. (2023). Meningkatkan Kinerja Sekolah Pada Madrasah Tsanawiyah Anwarul Hasaniyyah. 3(6), 391–403.
Amri, S. (2016). Pengembangan dan Model Pembelajaran dalam Kurikulum 2013. Jakarta: PT. Prestasi Pustakarya.
Arikunto, S. (2018). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Azka Manazila and Eko PurwantiHubungan Motivasi Belajar Dan Disiplin Siswa Dengan Hasil Belajar Pkn Kelas V,” Joyful Learning Journal, Vol. 6, No. 1.
Azwar, S. (2012). Metode Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Boangmanalu, I. A., & Putri, M. E. (2021). Penerapan Pendekatan Behavior untuk Meningkatkan Kedisiplinan pada Pembelajaran Bahasa Indonesia Kelas VIII.
Firmasyah, M. A., & Suyanto, T. (2019). Pengaruh Keaktifan Pengurus OSIS terhadap Prestasi Belajar dalam Mata Pelajaran PPKn di SMK Yapalis Krian. Kajian Moral Dan Kewarganegaraan, 7(2), 783–797. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-pendidikan-kewarganegaraa/article/view/29552/27076
Gunawan, H. (2017). Pendidikan Karakter Konsep dan Implementasi. Bandung: Alfabeta.
Hurlock. (2016). Psikologi Perkembangan: Suatu Pendekatan Sepanjang Rentang Kehidupan. Jakarta: Erlangga.
Khasanah, D., & Zuhriah, F. (2023). Prosiding Nasional Pendidikan?: LPPM IKIP PGRI Bojonegoro Tema?: Tantangan dan Terobosan Pembelajaran Inovatif di Era Digital Profil Kemandirian Belajar Siswa yang Mengikuti Kegiatan OSIS di SMA Negeri 1 Kalitidu. 125–132.
Mirdanda, Arsyi. 2018. Motivasi Berprestasi & Disiplin Peserta Didik Serta Hubungannya Dengan Hasil Belajar. Kalimantan Barat: Yudha English Gallery.
Mursyidi, W. (2020). Kajian Teori Belajar Behaviorisme Dan Desain Instruksional. Jurnal Pendidikan Islam, 1–12.
Nia, K., & Effendi, S. (2021). Pengaruh minat belajar terhadap kemampuan komunikasi matematis siswa SMP kelas VII. 7(1), 1–8. https://doi.org/10.37058/jp3m.v7i1.1888
Pancasila, P., Kewarganegaraan, D. A. N., Djoh, A. J. M. U., Suastika, I. N., & Landrawan, I. W. (2022). PEnerapan Tata Tertib Sekolah Dan Pembelajaran PPKn DI SMA Negeri 1 Waingapu Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem. 4(April), 39–48.
Purwanto, N. (2017). Psikologi Pendidikan. Bandung: Remaja Rosda Karya.
Rivai, V., & Mulyadi. (2017). Kepemimpinan dan Perilaku Organisasi (Edisi 3, c). Jakarta: PT. Raja Grafindo Persada.
Robbins, & Judge, T. A. (2015). Perilaku Organisasi. Jakarta: Salemba Empat.
Rusman. (2016). Model-model Pembelajaran. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Sardiman. (2018). Interaksi dan Motivasi Belajar. Jakarta: Raja Grafindo Persada.
Sari, M. K. M., & Kusnoto, Y. (2020). Analisis Kedisiplinan Siswa Dalam Pembelajaran Sejarah Kelas X di SMA Negeri 1. 2(1), 29–39.
Slameto. (2015). Belajar dan Faktor-faktor yang Mempengaruhinya (Edisi revi). Jakart: PT. Rineka Cipta.
Sugiyono. (2107). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. CV. Bandung: Alfabeta.
Sukatin, Oktafia, C., Sari, R. P., Ariska, A., & Yusniar, S. D. (2022). Pendidikan jiwa kepemimpinan di sekolah. Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(7), 517–522. https://jurnal.arkainstitute.co.id/index.php/nautical/index Pendidikan
Supriatna, M. (2018). Pendidikan Karakter Melalui Ekstrakulikuler. Universitas Pendidikan Indonesia, Fakultas Ilmu Pendidikan, Jurusan Psikologi Pendidikan dan Bimbingan.
Susanto, A. (2018). Bimbingan dan Konseling di Sekolah Konsep, Teori, dan Aplikasinya. Jakarta: Prenadamedia Group.
Tu’u, T. (2019). Peran Disiplin Pada Perilaku dan Prestasi Siswa. PT. Grasindo.
Wahjosumidjo. (2016). Organisasi, Kepemimpinan dan Perilaku Administrasi. Gunung Agung.
Wahyuni, I., & Rijal, A. (2023). Journal of Accounting , Economics Keaktifan Siswa pada Organisasi Siswa Intra Sekolah terhadap Prestasi Belajar Siswa
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Proceedings Series on Social Sciences & Humanities
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.