Project Based Learning Berbantuan Canva sebagai Alternatif Pembelajaran Bahasa Indonesia pada Era VUCA

Penulis

  • Syalha Azzahra Nabila Universitas Siliwangi
  • Dedi Heryadi Universitas Siliwangi
  • Iis Lisnawati Universitas Siliwangi

DOI:

https://doi.org/10.30595/pssh.v20i.1369

Kata Kunci:

VUCA era, Project Based Learning, Canva, Writing Biographical texts

Abstrak

This study aims to determine the effect of the Project Based Learning learning model assisted by Canva media to write biographical texts. The research method used is a quasi-experimental method. Data collection techniques used are observation, interviews, and tests. The population of the study was grade X SMK students. The research sample was class TKJ 1 (experimental class) and class TKJ 2 (control class). The results of the study showed that the average value of the ability to write biographical texts in the experimental class is higher than the average value in the control class (76.27> 69.13). The results of the Wilcoxon test show that the Asymp. Sig value is 0.000 <0.05. This shows that the Project Based Learning learning model assisted by Canva media has a significant effect on the ability to write biographical texts of class X students of SMK Al Ilyas Malangbong in the 2023/2024 academic year.

Referensi

Adawiyah, A., Hasanah, A., dan Munsi, M.F. (2019). “Literasi Visual melalui Teknologi Canva. Literasi Education Transformation in Facing Industrial Revolution 4.0.”. Conference: 3rd CONNECTS 2019 Universitas Suryakancana.

Arsyad, M. dan Fahira, E.F. (2023). Model-Model Pembelajaran dalam Kurikulum Merdeka. Purbalingga: CV Eureka Media Aksara.

Asril. (2022). Membangun SDM Indonesia yang Berkualitas Melalui Pendidikan Tinggi dan Pendidikan Vokasi. https://www.kemenkopmk.go.id/membangun-sdm-indonesia-yang-berkualitas-melalui-pendidikan-tinggi-dan-pendidikan-vokasi.

Awaludin, (2021). Pendidikan dan Pelatihan Sumber Daya Manusia dalam Peningkatan Mutu Sekolah . Cybernetics: Journal Educational Research and Social Studies. 2 (2), 25-43.

Badan Standar Nasional Pendidikan. (2010). Paradigma Pendidikan Nasional Abad XXI. . Jakarta: BSNP.

Badan Standar Kurikulum dan Asesmen Pendidikan Kemdikbudristek RI. (2022). Dimensi, Elemen, Subelemen Profil Pelajar Pancasila pada Kurikulum Merdeka.

Candra R.A, Prasetyo A.T, dan Hartati R. (2019). Analisis Kemampuan Berfikir Kreatif Peserta Didik Melalui Penerapan Project Based Learning. Jurnal Inovasi Pendidikan Kimia, 2(13).2438-2439.

Febriyanti, E. dan Haryanto. (2024). Efektivitas Aplikasi Canva dalam Pembelajaran Bahasa Inggris yang Menyenangkan Meningkatkan Kosakata Bahasa Inggris Siswa. Jurnal Pendidikan. 6(4), 19501-19513.

Isa, A.H. (2020). Keefektifan Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Karakter Peserta Didik. Webinar Magister Pendidikan Nonformal Pascasarjana Universitas Negeri Gorontalo Tema: Pembelajaran Anak Usia Dini berbasis Sentra Alam dengan Pendekatan Saintifik pada masyarakat Teluk Tomini Gorontalo.

Kartiwa, I. (2022). Pendekatan VUCA dan Trasformasi Pendidikan. https:// www.indonesiana.id/read/155693/pendekatan-vuca-dan-transformasi-pendidikan indonesia.

Latha, S., dan Christopher, P. B. (2020). VUCA in engineering education: enhancement of faculty competency for capacity building. Procedia Computer Science, 172, 741–747. https://doi.org/10.1016/j.procs.2020.05.106

Lindawati, F.S.D dan Maftukhin, A. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Project Based Learning untuk Meningkatkan Kreativitas Siswa Man I Kebumen. Jurnal Pendidikan Bahasa, 1(3).42-43.

Mali, Y.,C., G. (2016). Project-Based Learning in Indonesian EFL Classrooms: from Theory to Practice. IJEE (Indonesian Journal of English Education), 3(1), 89-105. doi:10.15408/ijee.v3i1.2651.

Manao, S., Manik, S., Manurung, L.W., Sinambela, E. (2024). The Implementation of Project Based Learning and Discovery Learning Models on Students’ Writing Narrative of SMA Swabina Karya Medan. Didaktika: Jurnal Kependidikan. 13 (1). 1191-1200.

Maritsa, A. (2021). Pengaruh Teknologi dalam Dunia Pendidikan. Al-Mutharahah: Jurnal Penelitian dan Kajian Sosial Keagamaan. 18 (2), 91-100.

Mawardi, N dan Sodik, S. (2022). Pemanfaatan Aplikasi Canva pada Pembelajaran Menyusun Teks Iklan Kelas XII DKV 2 SMKN 13 Surabaya. Jurnal Bapala, 9(8), 198-207.

Nababan, F. (2018). VUCA dalam Dunia Pendidikan. https://analisadaily.com/berita/ arsip/2018/4/9/535362/vuca-dalam-dunia- pendidikan/

Niken dkk. (2020). Model & Metode Pembelajaran. Bandung: CV Jagad Media Publishing.

Nugroho, A.P., Lestari, W.A., & Purwanto, W.E. (2022). “Pemanfaatan Media Canva dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di SMK Muhammadiyah 2 Moyudan”. Seminar Nasional Pengenalan Lapangan Persekolahan UAD.

Nurhidayanti , R.E., Musarokah, S., Priharyanti. (2023). The Students’ Perception of Canva Application as A Tool in Learning Writing Skill. English Language Teaching Methodology. 3 (3). 297-308.

Ramadhan, dkk. (2022). Penggunaan Media ICT dalam Pembelajaran. Jurnal Edukasi Formal, 2(3).603-605.

Ratnaya, G. (2011). Dampak Negatif Perkembangan Teknologi Informatika dan Komunikasi dan Cara Antisifasinya. Jurnal Pendidikan Teknologi dan Kejuruan (JPTK). 8 (1), 17-28.

Sapan, N.S., Katijah, S., Zulhaimi, N.A., Hamid, S.N.A.A., Ramli, S.A. (2019). Project Based Learning And Its Effect on Students’ English Skills. International Journal of Education and Pedagogy. 1 (2). 74-89

Satradiharja, J., Febriani F. (2023). Pembelajaran Berbasis Projek (Project Based Learning) Dalam Meningkatkan Kreativitas Siswadi Sekolah Penggerak Smp Al Azhar Syifa Budi Cibinong-Bogor. Jurnal Pendidikan Islam,1(12).604-606.

Setiawan A. (2022). Model Project Based Learning Pengendalian Terbuka. Bekasi: Mikro Media Teknologi.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif & HRD. Bandung: Alfabeta.

Suhaida, D. dan Syarifah F. (2019). Analisis Model Pembelajaran Berbasis Pendidikan Karakter untuk Membentuk Karakter Siswa. Jurnal Civics: Media Kajian Kewarganegaraan. 16 (2). 111-121.

Siman. (2023). Peningkatan Project Based Learning untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Teks Esai Deskriptif. Jurnal Pendidikan dan Pelatihan. 1(7). 5-7.

Triningsih D.E. (2021). Penerapan Aplikasi Canva untuk Meningkatkan Kemampuan Menyajikan Teks Tanggapan Kritis Melalui Pembelajaran Project Based Learning. Cendekia. 15(1). 128-144. DOI: 10.30957/cendekia.v15i1.667

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 tentang Sistem Pendidikan Nasional.

Waller, R. E., Lemoine, P. A., Mense, E. G., Garretson, C. J., & Richardson, M. D. (2019). Global Higher Education in a VUCA World: Concerns and Projections. Journal of Education and Development, 3(2), 73. https://doi.org/10.20849/jed.v3i2.613.

Wulandari, D. (2022). Teaching Project Based Learning in English for Specific Purposes. Culturalistics: Journal of Cultural, Literary, and Linguistic Studies. 6 (2) . 1-10, https://doi.org/10.14710/culturalistics.v6i2.14071

Yamin, M., Halim, A., dan Muhayyang, M. (2023). The Implementation Steps of Project-based Learning in English Language Teaching at Islamic Boarding School. Celebes Journal of Language Studies. 3 (1). 57-74. https://doi.org/10.51629/cjls.v3i1.126.

Diterbitkan

2024-11-30

Cara Mengutip

Nabila, S. A., Heryadi, D., & Lisnawati, I. (2024). Project Based Learning Berbantuan Canva sebagai Alternatif Pembelajaran Bahasa Indonesia pada Era VUCA. Proceedings Series on Social Sciences & Humanities, 20, 212–219. https://doi.org/10.30595/pssh.v20i.1369