The Symbolic Meaning of Marriage Taboo in Purbalingga and Banyumas Villages
DOI:
https://doi.org/10.30595/pssh.v8i.601Kata Kunci:
The marriage taboo, social conflicts, incest, social rivalry, legitimate battle, liminal, binary oppositionAbstrak
The marriage taboo in the rural community of Purbalingga and Banyumas illustrates the phenomenon of socio-cultural plurality which is based on socio-political legitimacy. The emergence of marriage taboos is caused by social conflicts as the manifestation of incest marriage, social rivalry, and legitimacy battle. In those conflicts, the communities of Onje, Banjaranyar, and Raden Kaligenteng are the troublemakers. In addition, the communities of Sambeng Kulon, Sambeng Wetan, Jompo Kulon, and Jompo Wetan can also be categorized as the troublemakers since they are involved in the internal conflict which made them separated into parts. Those marriage taboos indicate something that can be understood as the shift of cosmos into chaos. The chaotic situation, however, is more dominant because the shift has not resulted in a new cosmos so that it is always in the liminal or threshold position. The position can be explained clearly in terms of relative binary opposition featuring a third party which takes the liminal position.
Referensi
Ahimsa-Putra, Heddy Shri. 2001. Strukturalisme Levi Strauss: Mitos dan Karya Sastra. Yogyakarta: Galang Press.
Anderson, Benedict R.O’G. 2000. Mitologi dan Toleransi Orang Jawa. Yogyakarta: Qalam.
Bakker, J.W.M. 1979. “Epistemologi Indonesia,” dalam AMW Pranarka & Anton Bakker. Epistemologi Kebudayaan dan Pendidikan. Yogyakarta: Kelompok Studi Filsafat.
Bertens, K. 1985. Filsafat Barat Abad XX: Jilid II Perancis. Jakarta: Gramedia.
Bertens, K. 1987. Panorama Filsafat Modern. Jakarta: Gramedia.
Bertens, K. 1991. Sigmund Freud: Memperkenalkan Psikoanalisa. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Cassirer, Ernst. 1987. Manusia dan Kebudayaan: Sebuah Esei tentang Manusia. Jakarta: Gramedia.
Ekadjati, Edi S. 1995. Kebudayaan Sunda (Suatu Pendekatan Sejarah). Jakarta: Pustaka Jaya.
Eliade, Mircea. 2002. Mitos Gerak Kembali Yang Abadi: Kosmos dan Sejarah. Yogyakarta: Ikon Teralitera.
Freud, Sigmund. 2002. Totem dan Tabu. Yogyakarta: Jendela.
Harsoyo. 1985. “Kebudayaan Sunda,” dalam Koentjaraningrat. Manusia dan Kebudayaan di Indonesia. Jakarta: Djambatan.
Haryono, Timbul. 1998. “Serat Centhini sebagai Sumber Informasi Jenis Makanan Tradisional Masa Lampau,” dalam Humaniora, No. 8, edisi Juni-Agustus. Yogyakarta: Fakultas Sastra, Universitas Gadjah Mada.
Haryono, Timbul. 1999. “Sang Hyang Watu Teas dan Sang Hyang Kulumpang: Perlengkapan Ritual Upacara Penetapan Sima pada Masa Kerajaan Mataram Kuna,” dalam Humaniora, No. 12, edisi September-Desember. Yogyakarta: Fakultas Sastra, Universitas Gadjah Mada.
Haryono, Timbul. 2002. “Menguak Macam-macam Makanan pada Masa Mataram Hindu: Kajian dari Sumber-sumber Tertulis,” dalam Jurnal Kebudayaan Kabanaran, Volume 2, edisi Agustus. Yogyakarta: Retno Aji Mataram Press.
Huizinga, Johan. 1990. Homo Ludens: Fungsi dan Hakekat Permainan dalam Budaya. Jakarta: LP3ES.
Kartodirdjo, Sartono. 1984. Ratu Adil. Jakarta: Sinar Harapan.
Kartodirdjo, Sartono. 1986. Ungkapan-ungkapan Filsafat Sejarah Barat dan Timur: Penjelasan Berdasarkan Kesadaran Sejarah. Jakarta: Gramedia.
Kartodirdjo, Sartono. 1993. Pembangunan Bangsa tentang Nasionalisme, Kesadaran dan Kebudayaan Nasional. Yogyakarta: Aditya Media.
Kartodirdjo, Sartono. 1999. Multidimensi Pembangunan Bangsa: Etos Nasionalisme dan Negara Kesatuan. Yogyakarta: Kanisius.
Kelana, Yatim & Murdadyo. 1999. Purbalingga: Antara Potensi dan Harapan. Jakarta: Yayasan Pradhata.
Koderi, M. 1991. Banyumas: Wisata dan Budaya. Purwokerto: Metro Jaya.
Koentjaraningrat. 1982. Sejarah Teori Antropologi I. Jakarta: UI-Press.
Kuntowijoyo. 1987. Budaya dan Masyarakat. Yogyakarta: Tiara Wacana Yogya.
Magnis-Suseno, Franz. 1988. Etika Jawa: Sebuah Analisa Falsafi tentang Kebijaksanaan Hidup Jawa. Jakarta: Gramedia.
Mardiwarsito. L. 1979. Kamus Jawa Kuna-Indonesia. Ende-Flores: Nusa Indah.
Moedjanto, G. 1987. Konsep Kekuasaan Jawa, Penerapannya oleh Raja-raja Mataram. Yogyakarta: Kanisius.
Mulyono, Sri. 1982. Apa & Siapa Semar. Jakarta: Gunung Agung.
Needham, Rodney. 1979. Symbolic Classification. Santa Monica, California: Goodyear Publishing Company, Inc.
Padmapuspita, J. 1966. Pararaton Teks Bahasa Kawi, Terdjemahan Bahasa Indonesia. Jogjakarta: Taman Siswa.
Prawiroatmojo, S. 1988. Bausastra Jawa-Indonesia, Jilid I. Jakarta: Haji Masagung.
Prawiroatmojo, S. 1989. Bausastra Jawa-Indonesia, Jilid II. Jakarta: Haji Masagung.
Reid, Anthony. 1992. Asia Tenggara dalam Kurun Niaga 1450-1680: Jilid 1: Tanah Di Bawah Angin. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.
Rosidi, Ajip. 1984. “Ciri-ciri Manusia dan Kebudayaan Sunda,” dalam Edi S. Ekadjati (editor). Masyarakat Sunda dan Kebudayaannya. Jakarta: Girimukti Pasaka.
Sasono & Tri Atmo. 1993. Mengenal Purbalingga (Banyumas): Daerah Tempat Lahir Jenderal Sudirman. Jakarta: Paguyuban Arsakusuma.
Silitonga-Djojohadikusumo, Kartini. 1984. Mitologi Yunani. Jakarta: Djambatan.
Slametmuljana. 1980. Dari Holotan ke Jayakarta. Jakarta: Yayasan Idayu.
Slametmuljana. 1983. Pemugaran Persada Sejarah Leluhur Majapahit. Jakarta: Inti Idayu Press.
Soekmono. 1977. Candi Fungsi dan Pengertiannya. Semarang: IKIP Semarang Press.
Soekmono. 1984. Sejarah Kebudayaan Indonesia 2. Yogyakarta: Kanisius.
Sumadio, Bambang. 1984. Sejarah Nasional Indonesia II. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan-Balai Pustaka.
Sumantri dkk., Maman. 1985. Kamus Sunda-Indonesia. Jakarta: Pusat Pembinaan dan Pengembangan Bahasa, Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.
Sunardi. 1997. Ramayana. Jakarta: Balai Pustaka.
Susanto, Hary PS. 1987. Mitos menurut Pemikiran Mircea Eliade. Yogyakarta: Kanisius.
Sutaarga, Moh. Amir. 1984. Prabu Siliwangi. Jakarta: Pustaka Jaya.
Tedjowirawan, Anung. 2004. “Persejajaran Unsur-unsur Autochton dalam Cerita Panji Angreni dengan Cerita Pantun Mundinglaya Dikusumah,” dalam Humaniora, Volume 16, No.3, edisi Oktober. Yogyakarta: Fakultas Ilmu Budaya, Universitas Gadjah Mada.
Tjakraningrat. 1979. Kitab Primbon Atassadhur Adammakna. Yogyakarta: Soemodidjojo Mahadewa.
Tjakraningrat. 1980. Kitab Primbon Betaljemur Adammakna. Yogyakarta: Soemodidjojo Mahadewa.
Upaddhayaya, Ved Prakash. 1999. Nabi Muhammad SAW dalam Weda, Purana, Bibel, & Al-Qur’an: Pendekatan Hermeneutik dan Semantik. Jakarta: Bale Kajian Tafsir Al-Quran Pase.
Van Ossenbruggen, F.D.E. 1975. Asal-usul Konsep Jawa tentang Mancapat dalam Hubungannya dengan Sistim-sistim Klasifikasi Primitif. Jakarta: Bhratara.
Van Peursen, C.A. 1988. Strategi Kebudayaan. Yogyakarta: Kanisius.
Winangun, Y.W. Wartaya. 1990. Masyarakat Bebas Struktur: Liminalitas dan Komunitas Menurut Victor Turner. Yogyakarta: Kanisius.
Winter Sr., C.F. & R. Ng. Ranggawarsita. 1988. Kamus Kawi Jawa. Yogyakarta: Gadjah Mada University Press.
Wiriatmadja, Rochiati. 2002. Pendidikan Sejarah di Indonesia: Perspektif Lokal, Nasional, dan Global. Bandung: Historia Utama Press.
Yudoyono, Bambang. 1984. Sang Prabu Sri Adji Djojobojo 1135-1157. Jakarta: Karya Unipress.
Zaehner, Robert C. 1992. Kebijaksanaan dari Timur: Beberapa Aspek Pemikiran Hinduisme. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Zoetmulder, P.J. & S.O. Robson. 2000a. Kamus Jawa Kuna-Indonesia, Bagian A-O. Terjemahan Darusuprapta & Sumarti Suprayitna. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Zoetmulder, P.J. & S.O. Robson. 2000b. Kamus Jawa Kuna-Indonesia, Bagian P-Z. Terjemahan Darusuprapta & Sumarti Suprayitna. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Unduhan
Diterbitkan
Cara Mengutip
Terbitan
Bagian
Lisensi
Hak Cipta (c) 2023 Proceedings Series on Social Sciences & Humanities
Artikel ini berlisensi Creative Commons Attribution 4.0 International License.