Analisis Kesalahan Penulisan Teks Surat Dinas: Studi Kasus pada Peserta Didik Kelas VII B MTs Negeri 2 Banyumas
DOI:
https://doi.org/10.30595/pssh.v19i.1355Keywords:
Error Analysis, Writing Official LettersAbstract
This study aims to describe the types of errors made by seventh-grade students in class VII B of MTs Negeri 2 Banyumas in writing official letters. The errors discussed include spelling, word choice (diction), structural cohesion, capitalization errors, and difficulties in using standardized words in writing official letters. This study uses a qualitative descriptive method with a focus on a case study. The data used are official letters written by the students, which are analyzed, classified, and evaluated to assess the errors that occurred. The findings indicate that the errors that occurred included the use of capital letters, conjunctions, prepositions, and punctuation marks; inadequate word choice; difficulties in using standardized words; and ineffective sentence structure. These errors can affect the effectiveness of official letters in conveying the intended ideas. Therefore, specific teaching and training are needed to address these errors and improve the writing skills of students in writing official letters.
References
Ifah Hanifah, & Sun Suntini. (2017). Penyusunan Ancangan Pola Pembinaan Bahasa Indonesia Berdasarkan Analisis Kesalahan Berbahasa pada Surat Dinas Lembaga Pemerintahan di Kabupaten Kuningan. Visipena, 8(1), 33-45. https://doi.org/10.46244/visipena.v8i1.375.
Julianus, J., Simanjuntak, H., & Seli, S. (2021). Analisis Kesalahan Ejaan, Diksi, dan Kalimat Efektif dalam Penulisan Surat Dinas di Kantor Desa Kiung. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 9(3).
Nani, N. (2018). Analisis Kesalahan Berbahasa Dalam Pembelajaran Menulis Surat Dinas Pada Siswa Kelas Vii G Di Smp Negeri 17 Kota Serang. Jurnal Membaca (Bahasa Dan Sastra Indonesia), 3(2), 135. https://doi.org/10.30870/jmbsi.v3i2.5227
Ningsih, I. H. (2019). Peran guru dalam pembelajaran menulis permulaan menghadi abad 21. Basindo, 3(1), 38-43
Oktaviani, F., Rohmadi, M., & Purwadi, P. (2019). Analisis Kesalahan Berbahasa Indonesia Pada Karangan Eksposisi Siswa Kelas X Mipa (Studi Kasus Di Sma Negeri 4 Surakarta). Basastra: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 6(1), 94. https://doi.org/10.20961/basastra.v6i1.37657.
Ramadhani, E. W. (2022). Analisis Kesalahan Struktur dan Bahasa Surat pada Pembelajaran Keterampilan Menulis Surat Resmi Kelas VII SMP IT Al-Fateeh Tahun Ajaran 2021/2022 (Doctoral dissertation, Universitas Islam Sultan Agung Semarang).
Rofii, A. (2017). Analisis Kesalahan Berbahasa Indonesia Dalam Surat Resmi Pada Bidang Sintaksis Siswa Kelas Kelas VIII Mts N Lubuk Buaya Kota Padang. Jurnal Ilmiah Dikdaya, 5(1), 1-14.
Sukirman, S. (2020). Tes kemampuan keterampilan menulis dalam pembelajaran bahasa indonesia di sekolah. Jurnal Konsepsi, 9(2), 72-81.
Sutarsih, S. (2017). Materi Pembelajaran Bahasa Indonesia SMP di Kabupaten Demak pada 2014. Madah, 7(1), 63-74.
Suyitno, M. R. N., Indrariani, E. A., & ... (2021). Analisis Kesalahan Ejaan Dalam Surat Dinas Karya Peserta Didik Kelas Vii Smp Muhammadiyah 4 Semarang Tahun Pelajaran 2020/2021. Seminar Nasional …, 204–214. http://conference.upgris.ac.id/index.php/snl/article/view/2710%0Ahttp://conference.upgris.ac.id/index.php/snl/article/download/2710/1551.
Tarigan, H. G. (2019). Menyimak; sebagai suatu keterampilan berbahasa.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Proceedings Series on Social Sciences & Humanities

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.