Critical Analysis of Honest Character Strengthening with Honesty Canteen Media

Penulis

  • Rismiati Rismiati Sekolah Dasar Negeri Binangun 01
  • Wakhudin Wakhudin Universitas Muhammadiyah Purwokerto

Kata Kunci:

Character Strengthening, Honesty Canteen, Honest

Abstrak

This study aims to describe the process of strengthening honest character with honesty canteen media to improve honest character in elementary school students. Preliminary observations show that students' awareness of the importance of honest character is still lacking and the application of honest character is not optimal. The method used in this research is a qualitative approach with case studies. The subjects in this study were fifth grade students at SDN Binangun 01 in Binangun District. Data collection techniques with interviews, observation, and documentation studies. Activities in data analysis are data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The results of the study show that the implementation of the "Coin Cares for Friends" activity can improve the character of social care in elementary schools.

Referensi

Berkowitz and Bier, dikutip dalam Muhammad Yaumi, Pendidikan Karakter Landasan Pilar Dan Implementasi. Jakarta : Prenadamedia Group, 2016.

Departemen Agama. Kendali Mutu,Pendidikan Agama Islam. Jakarta : Dirjen Pembinaan Kelembagaan Agama Islam, 2001.

Hartatik, Yulianti. Implementasi Pendidikan Karakter Di Kantin Kejujuran. Malang : Gunung Samudera, 2014.

Muslich, Masnur. Pendidikan Karakter Menjawab Tantangan Krisis Multidimensional. Cet. 3 : Jakarta: Bumi Aksara, 2013.

Pradigdo. “Kantin Kejujuran Bentuk Kegiatan Anti Korupsi” (Makalah yang disajikan dalam workshop kantin kejujuran dinas pendidikan, Jawa Tengah, 11 Agustus 2010

Republik Indonesia. “Undang-undang R.I. Nomor 14 Tahun 2005 tentang Guru dan Dosen.

Sugiyono. Metode Penelitian, Kuantitatif Kualitatif Dan R & D. Bandung: Alfabeta, 2014.

Cresswell, J. W. (2015). Riset Pendidikan (Priyati (ed.); kelima). PUSTAKA PELAJAR

Yin, KR (2011). Studi Kasus Desain dan Metode. Cetakan ke-10.PT Rajagrafindo Persada

Ali, M., Asrori, M. (2014). Metodologi dan Aplikasi Riset Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kualitatif untuk penelitian yang bersifat: eksploratif, enterpretif, interaktif, dan konstruktif. Bandung: Alfabeta.

UU No.20 Tahun 2003

Mustoffa Sukidjo, Endang Mulyani, “Warung Kejujuran Sebagai Sarana Pendidikan Karakter Bagi Mahasiswa Fakultas Ekonomi UNY,” Prosiding Seminar Nasional, n.d., h. 24–37

Diterbitkan

2023-10-05

Cara Mengutip

Rismiati, R., & Wakhudin, W. (2023). Critical Analysis of Honest Character Strengthening with Honesty Canteen Media. Proceedings Series on Social Sciences & Humanities, 12, 406–409. Diambil dari https://conferenceproceedings.ump.ac.id/pssh/article/view/828

Artikel Serupa

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

Anda juga bisa Mulai pencarian similarity tingkat lanjut untuk artikel ini.

Artikel paling banyak dibaca berdasarkan penulis yang sama

1 2 > >>